Ni kanske har hört om experimentet på Draegers, en av världens mest välsorterade livsmedelsbutiker, där man studerade hur många kunder som stannade vid en provsmakning av 6 respektive 24 olika marmelader. När man visade 6 olika marmelader stannade 40 procent av de passerande. När man visade 25 olika marmelader var det hela 60 procent som stannade. Men vilka gjorde ett faktiskt val och köpte någon av burkarna? 30 procent av de som stannade köpte när det bara fanns 6 sorter att välja bland. När det fanns 24 val var det bara 3 procent av de som stannat som köpte. Det var därmed drygt sex gånger effektivare att ha färre val att erbjuda kunderna jämfört med fler val.
Hon ger också fyra förslag på vad man ska göra för att få fler att välja. Men det förklarar hon bäst själv. Med det här i åtanke ska det det bli intressant att fortsätta att följa debatten kring antalet fonder i Premiepensionssparandet och utbudet av fonder inom avtalspensionsonrådet och i de upphandlingar som mäklarna gör.
Är du intresserad av mer bildning på ett lättillgängligt sätt? Här hittar du fler TED Talks och mer om Sheena Iyengar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar